Historian om New York City
Från okänd tidpunkt fram till år 1609 så bodde indianstammen Lenape i området som idag är New York City. Lenape hade flertalet namn på naturen runt omkring och det namn som senare har haft störst betydelse är Manahatta. Andra namn är bl.a Maspeth (som är nämnt i ett tidigare inlägg).
Tidigt 1600-tal innebar dock problem för Lenape, då europeiska seglingsfartyg hade börjat färdas långt.
Under holländsk ledning så utforskade engelskmannen Henry Hudson amerikas kontinent, Henry Hudson hittade en flod som, från havet, ledde inåt land. Han sade till holländarna att detta kunde vara en bra plats att bosätta sig på, och holländarna höll med. På Manhattans södra del byggdes en hamn, och på kort tid så ökade storleken på den stad som holländarna döpte till New Amsterdam.
New Amsterdam hade ett mycket bra läge. Från tre väderstreck skyddades staden av vatten, och i det fjärde väderstrecket så byggdes en mur som skydd. Engelskans ord för mur är wall, vilket säkert är gamla nyheter för dig. En nyare nyhet är kanske att denna mur gett namnet till den idag välkända gatan Wall Street.
New Amsterdam fortsatte att expandera och samtidigt skapades en stad just över vattnet. Den staden döpte holländarna till Breukelen. Under denna era, en bit norrut, bosatte sig svensken Johan Broncks och startade därmed historian om the Bronx.
År 1664 så övertog engelskmännen staden från holländarna. De döpte staden till ära av the Duke of York - och det nya namnet blev New York. Hundra år efter detta erövrade i sin tur "amerikanerna" New York från engelskmännen under det långa inbördeskriget som pågick i landet.
New York var nu en av de största hamnstäderna i världen, större än alla andra amerikanska hamnstäder tillsammans. Skeppen var kända för att vara de snabbaste som gick att finna och skeppen fraktade inte varorna efter som att lastutrymmet blev fullastat, utan skeppen gick efter en bestämd tidtabell, fulla eller ej.
År 1811 bestämde stadens guvernör Dewitt Clinton att gator skulle skapas över stora delar av Manhattan, det var där och då som gatornas rutnät skapades, det som än idag gör det enkelt att hitta på Manhattan.
För att vidare utveckla stadens hamn så byggdes Erie Canal - en kanal som leder ända från Hudson River till sjöarna i Midwest och Chicago.
Detta gav New Yorks hamn än större betydelse.
Men hamnen hade sett sina glansdagar redan några år senare. Industrialismen hade nått New York från Europa, och så hade även de europeiska immigranterna. De europeiska immigranterna kom i sådana massor att husen inte räckte till, detta ledde till stadens första slumområden. Rika New Yorkers flydde de södra delarna av Manhattan och bosatte sig norrut och även i Brooklyn Heights, i och med detta hade världen sett sina första förorter.
Under samma tid såg världen även sitt första affärsdistrikt - Wall Street, där muren en gång låg, var, och är, ett område där väldigt få bor men många arbetar.
Åren 1865 till 1900 kallades staden för The Metropolis. Det var under dessa år som "the Els" byggdes - tågtrafiken som gick på upphöjda spår ovanför gatorna. Första januari år 1898 så skapades the greater New York. Manhattan och Brooklyn var inte längre två olika städer - tillsammans med the Bronx, Queens och Staten Island skapade dom nu en stad tillsammans. Vidare fortsattes det att byggas tåglinjer, både ovanför mark likväl som under, tunnelbanan var skapad.
1913 började Harlem befolkas av svarta och samtliga folkgrupper började nu att bosätta sig över hela staden. Södra Manhattan var fortfarande folktätast, och fortsatte så att vara eftersom att immigranterna hamnade här efter att ha klarat av gränskontrollen på Ellis Island. Men överlag så stannade invånarna bara i Södra Manhattans slum under ett par år, när tillfälle sedan gavs flyttade man ut i något av alla de kvarteren som gick att hitta i stadens fem stadsdelar.
På 1920-talet kom man på hissen och det var därmed startskottet för skyskrapan. 1931 var exempelvis Empire State Building färdigbyggd.
Efter andra världskriget satt Fiorello La Guardia som guvernör. La Guardia gav fria händer till arkitekten Robert F. Moses. Många av Robert F. Moses byggen är uppskattade, men ännu fler är, och var, avskydda. Kvarter och områden splittrades upp för byggen av enorma motorvägar. Housing Projects byggdes för de fattiga, parkeringshus och skyskrapor skapades på grönområden. Bland annat så ville baseball-laget Brooklyn Dodgers ha en ny arena, det gick dock inte för sig, för på samma plats skulle ett garage byggas. Detta ledde till att Dodgers bytte stad till Los Angeles och Brooklyn står sedan dess utan ett proffessionellt lag i vilken som av USAs populäraste sporter.
Bil och motorvägar gjorde att många av New Yorks invånare nu flyttade ut i förstäder (på exempel Long Island och i New Jersey), där de kunde ha egna hustomter och en större frihet. Detta ledde till en stor migration av befolkningen och många arbetsplatser stod tomma. För att fylla arbetsplatserna anlände bland annat hundratusentals Puerto Ricaner. Trots ny arbetskraft så höll New York på att gå i konkurs och från sextiotalet fram till sent åttiotal förvandlades New York till en av världens mest kriminella städer. Många invånare gav dock aldrig upp på sin stad. Under 80-talet sattes arbetslösa i arbete genom att renovera byggnader i sina egna områden, och kvarter städades upp. Processen tog dock lång tid och det är inte förens på 2000-talet som New York helt har återhämtat sig från de sämre åren. Mycket tack ges till den fortsatta strömmen av immigranter som anlänt till New York och fortsatt ge staden sitt liv!
All information kommer från en 22 minuter lång film som kan ses på the Museum of New York City.
Tidigt 1600-tal innebar dock problem för Lenape, då europeiska seglingsfartyg hade börjat färdas långt.
Under holländsk ledning så utforskade engelskmannen Henry Hudson amerikas kontinent, Henry Hudson hittade en flod som, från havet, ledde inåt land. Han sade till holländarna att detta kunde vara en bra plats att bosätta sig på, och holländarna höll med. På Manhattans södra del byggdes en hamn, och på kort tid så ökade storleken på den stad som holländarna döpte till New Amsterdam.
New Amsterdam hade ett mycket bra läge. Från tre väderstreck skyddades staden av vatten, och i det fjärde väderstrecket så byggdes en mur som skydd. Engelskans ord för mur är wall, vilket säkert är gamla nyheter för dig. En nyare nyhet är kanske att denna mur gett namnet till den idag välkända gatan Wall Street.
New Amsterdam fortsatte att expandera och samtidigt skapades en stad just över vattnet. Den staden döpte holländarna till Breukelen. Under denna era, en bit norrut, bosatte sig svensken Johan Broncks och startade därmed historian om the Bronx.
År 1664 så övertog engelskmännen staden från holländarna. De döpte staden till ära av the Duke of York - och det nya namnet blev New York. Hundra år efter detta erövrade i sin tur "amerikanerna" New York från engelskmännen under det långa inbördeskriget som pågick i landet.
New York var nu en av de största hamnstäderna i världen, större än alla andra amerikanska hamnstäder tillsammans. Skeppen var kända för att vara de snabbaste som gick att finna och skeppen fraktade inte varorna efter som att lastutrymmet blev fullastat, utan skeppen gick efter en bestämd tidtabell, fulla eller ej.
År 1811 bestämde stadens guvernör Dewitt Clinton att gator skulle skapas över stora delar av Manhattan, det var där och då som gatornas rutnät skapades, det som än idag gör det enkelt att hitta på Manhattan.
För att vidare utveckla stadens hamn så byggdes Erie Canal - en kanal som leder ända från Hudson River till sjöarna i Midwest och Chicago.
Detta gav New Yorks hamn än större betydelse.
Men hamnen hade sett sina glansdagar redan några år senare. Industrialismen hade nått New York från Europa, och så hade även de europeiska immigranterna. De europeiska immigranterna kom i sådana massor att husen inte räckte till, detta ledde till stadens första slumområden. Rika New Yorkers flydde de södra delarna av Manhattan och bosatte sig norrut och även i Brooklyn Heights, i och med detta hade världen sett sina första förorter.
Under samma tid såg världen även sitt första affärsdistrikt - Wall Street, där muren en gång låg, var, och är, ett område där väldigt få bor men många arbetar.
Åren 1865 till 1900 kallades staden för The Metropolis. Det var under dessa år som "the Els" byggdes - tågtrafiken som gick på upphöjda spår ovanför gatorna. Första januari år 1898 så skapades the greater New York. Manhattan och Brooklyn var inte längre två olika städer - tillsammans med the Bronx, Queens och Staten Island skapade dom nu en stad tillsammans. Vidare fortsattes det att byggas tåglinjer, både ovanför mark likväl som under, tunnelbanan var skapad.
1913 började Harlem befolkas av svarta och samtliga folkgrupper började nu att bosätta sig över hela staden. Södra Manhattan var fortfarande folktätast, och fortsatte så att vara eftersom att immigranterna hamnade här efter att ha klarat av gränskontrollen på Ellis Island. Men överlag så stannade invånarna bara i Södra Manhattans slum under ett par år, när tillfälle sedan gavs flyttade man ut i något av alla de kvarteren som gick att hitta i stadens fem stadsdelar.
På 1920-talet kom man på hissen och det var därmed startskottet för skyskrapan. 1931 var exempelvis Empire State Building färdigbyggd.
Efter andra världskriget satt Fiorello La Guardia som guvernör. La Guardia gav fria händer till arkitekten Robert F. Moses. Många av Robert F. Moses byggen är uppskattade, men ännu fler är, och var, avskydda. Kvarter och områden splittrades upp för byggen av enorma motorvägar. Housing Projects byggdes för de fattiga, parkeringshus och skyskrapor skapades på grönområden. Bland annat så ville baseball-laget Brooklyn Dodgers ha en ny arena, det gick dock inte för sig, för på samma plats skulle ett garage byggas. Detta ledde till att Dodgers bytte stad till Los Angeles och Brooklyn står sedan dess utan ett proffessionellt lag i vilken som av USAs populäraste sporter.
Bil och motorvägar gjorde att många av New Yorks invånare nu flyttade ut i förstäder (på exempel Long Island och i New Jersey), där de kunde ha egna hustomter och en större frihet. Detta ledde till en stor migration av befolkningen och många arbetsplatser stod tomma. För att fylla arbetsplatserna anlände bland annat hundratusentals Puerto Ricaner. Trots ny arbetskraft så höll New York på att gå i konkurs och från sextiotalet fram till sent åttiotal förvandlades New York till en av världens mest kriminella städer. Många invånare gav dock aldrig upp på sin stad. Under 80-talet sattes arbetslösa i arbete genom att renovera byggnader i sina egna områden, och kvarter städades upp. Processen tog dock lång tid och det är inte förens på 2000-talet som New York helt har återhämtat sig från de sämre åren. Mycket tack ges till den fortsatta strömmen av immigranter som anlänt till New York och fortsatt ge staden sitt liv!
All information kommer från en 22 minuter lång film som kan ses på the Museum of New York City.
Kommentarer
Postat av: Anton
Sånt här gillar jag!
Trackback