Svenska New York & lite annat

New Yorks kanske mest mytomspunna område the Bronx har fått sitt namn från en svensk. Johan Broncks var en av de första att bosätta sig i detta enda av New Yorks fem områden som faktiskt tillhör USAs fastland. Detta var för ett par hundra år sedan, men fortfarande, eller kanske mer än någonsin, så finns det svenska avtryck i New York. Antalet svenskar som lever här måste vara nära 50 000 och sedan såklart alla som är här på semester.
Likt de framgångsrika svenska företagen så är svenskarna som lever här välbärgade. Det är därför det inte finns några svenska områden, eftersom minioritetsområden i princip alltid bygger på nyanlända immigranter som söker efter ett bättre liv. Det har däremot funnits svenska områden i New York. För 60 år sedan kunde man hitta en svensk enklav i Morrisiana i the Bronx (wikipedia: For decades Morrisania has been one of the poorest communities in America.) Och jag är ganska stolt över att säga att jag hittat en herre som fortfarande både kallar sig svensk-amerikan och bor i Bronx! Förhoppningsvis kommer det ett framtida inlägg med lite information från honom. Tills dess så får  man hålla tillgodo med det kommersiella:


Scandinavian House på Manhattan. Bibliotek och Smörgåsbord.


Det finns tre olika FIKA-ställen på Manhattan. De ägs av en svenska.
Förutom detta så finns det också ett tiotal svenskägda resturanger i New York




IKEA i Brooklyn, såklart..


Ser ut precis som hemma..


..men har en liten annorlunda utsikt.






Vid utgången av IKEA så finns det en "Swedish food store" där man kan köpa sill å pepparkakor.
Men "Swedish Fish" går att hitta lite överallt i New York, jag har dock aldrig sett dessa i Sverige? Smakar som hallonbåtar.


Swedish Church på femte avenyn. Svenskt fika, svenska tidningar och svenskt folk finns att tillgå!


Country of Sweden. Absolut. tillsammans med H&M och Ikea, vet de flesta om och dessutom tycker om.


Broadway. Teaterföreställningen med sånger från ABBA har varit en av de mest populära showerna under lång, lång tid


Skanska bygger flertalet viktiga projekt i NYC


Swedish Cottage Marionette Theatre i Central Park..


..består av ett hus som byggdes i Sverige på 1880-talet. Det flyttades sedan till Central Park strax före år 1900.




Jag vet inte om Swedish institute har någonting att göra med Sverige. Jag hittade byggnaden och frågade portvakten ifall han hade något att visa från Swedish institute. Ett papper var det jag fick.


Stockholm St bara några kvarter från där jag bor! Denna gata korsar igenom hela Bushwick. 


Känns skönt att ha gångavstånd till t-centralen!


Likt Swedish fish så har vi den billiga och populära spritsorten Svedka. "Äkta" Svensk vodka som jag, och inte heller någon av de andra svenskarna jag träffat, någonsin sett eller hört talas om förut.


Nordstrom är en stor kedja med många varuhus. Nordstrom rack är deras budgetvariant med ett urval av billiga(re) kläder.


Nygård är ett välkänt och framgångsrikt märke för underkläder. Nygård startades av en svensk-finländsk, och har via Kanada hittat till Times Square.



Lite övriga bilder från den senaste tiden..




"polska höghus" en kort promenad från mitt hus.




































Chinatown och Little Italy på Manhattan. Chinatown som blir större och större, med så många nyanlända kineser att det är omöjligt att veta exakt hur många som bor här. Little Italy är däremot bara en gata (mulberry st) full av resturanger.























------------------------------------------------------------



Det tränade ögat kan se att det inte är en amerikansk sylta detta kort är ifrån. Amerikaner särskriver ju allting och det gör inte Newyork Hotdog.
Newyork Hotdog är ett koreanskt gatukök som säljer varmkorv tillsammans med yakiniku och sallad, alltsammans i ett korvbröd. Nästan det godaste jag käkat, iallafall det mest oväntade.






nya utsikten från taket.

Kommentarer
Postat av: Carl Rang Landslagsman

korv och yakiniku i ett korvbröd! haha genialt

2010-04-29 @ 08:38:21
Postat av: Oscar Rang

Sjukt bra inlägg. Jag måste bara tipsa om att promenera Hihgline park och plåta om du inte redan gjort de. Jag har suttit o kollat bilder på de och de verkar riktigt soft.

2010-04-29 @ 10:00:07
Postat av: Carl L

Oscar, jag var faktiskt och fotade i highline samtidigt som jag besökte swedish institute. Vet inte varför jag inte la upp dom bilderna. De blev inte så häftiga dock, var mulet å trist ute..

2010-04-29 @ 19:05:19
Postat av: Per

I ♥ carlnyc.blogg.se



Kräver ett nytt inlägg väldigt snart.

2010-05-05 @ 19:25:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0